Suunto 3 Fitness -rannesykemittari on Suunnon keväällä 2018 julkaisema sykemittarin ja aktiivisuusrannekkeen välimuoto, joka on tarkoitettu pääasiassa tavallisille kuntoilijoille ja heille, jotka eivät aiemmin ole omistaneet lainkaan sykemittaria. Tyylikäs ulkonäkö yhdistettynä rannesykemittaukseen on tehnyt kellosta myyntihitin, joten olihan kello pakko laittaa testiin yhdessä Suunto Smart Sensor-sykevyön kanssa. Aktiivitreenaajana en kuulu kohderyhmään, mutta yritin tarkastella ominaisuuksia myös tavallisen kuntoilijan ja omasta terveydestään kiinnostuneen näkökulmasta.

Suunto 3 Fitness ja sykevyö

Kiitän:

+ Älykello-ominaisuuksia ja yhdistettävyyttä puhelimeen

+ Tyylikästä ja kevyttä muotoilua (paino 36g)

+ Loistavaa akunkestoa (testissä 5 päivää)

Moitin:

- GPS vaatii puhelimen

- Rannesykemittaus ei riitä vakavaan harjoitteluun

-Yhteys kellon ja Android puhelimen välillä pätki ajoittain

Ensivaikutelma

Ensivaikutelmaltaan kellosta huokuu tyylikkyys. Tyylikkyysvertailun pohjana tässä toimivat muut urheilukellot, joiden käyttöä arkielämässä moni saattaa karsastaa. Suunto 3 Fitness on kuitenkin tässä suhteessa urheilukelloista positiivinen yllätys, sillä sen yksikertaisen tyylikäs muotoilu jopa sopii monenlaiseen pukeutumistyyliin. Lisäksi kello ei tunnu ranteessa ollenkaan pahalta tai puristavalta ja kellon keveys (36g) on liitettävä laitteen ehdottomasti parhaisiin puoliin.

Tässä kokovertailussa Garmin Forerunner ja Polar V800:

Suunto 3 Fitness kokovertailussa

Kello on täynnä ominaisuuksia, joista testasimme syke- ja matkanmittauksen sekä unenlaadun ja stressitason -seurannan.

Rannesykemittaus – Sykkeet kohdilleen

3 Fitness rannesykemittaus

Olin alkuun hyvin skeptinen kellon oman rannesykemittauksen toimivuuteen, sillä optisessa mittauksessa on aina omat haasteensa verrattuna sykevyön antamaan tarkkuuteen. Rannesykemittauksen haasteet ilmenevät, kun kello liikkuu ranteessa ja etenkin kun käsi on puristettuna esimerkiksi pyöräillessä. Lisäksi esimerkiksi kylmä iho vaikeuttaa mittausta ja useasti eroja onkin paljon käyttäjien ja käyttötapojen välillä.

Osana syketestausta kipaisin aamutuimaan 2x15min testilenkkiä, suorittaen molemmilla kierroksilla saman lenkin mahdollisimman vertailukelpoista vauhtia. Oheisista kuvista vasemman puolimmainen on ensimmäinen testijuoksu rannesykemittauksella ja oikean puolimmaisessa toisella kierroksella otettiin sykevyö mukaan testiin. Ero testituloksissa on selkeä. Rannesykemittauksella saavutettu tulos on keskimäärin 17 lyöntiä korkeampi kuin sykevyöllä saatu mittaus. Vastaavasti rannesykemittauksella saavutettu käyrä on hyvin tasainen ja sykevyöllä mitattuna reitinmäet, sekä niissä ilmenneet sykkeennousut tulevat esille. Tarkemmassa tarkastelussa huomaa, että rannesykemittauksessa on myös vastaavia sykehuippuja kuin sykevyöllä mitattuna, mutta huiput eivät yhtälailla erotu muusta juoksusta. Molempien lenkkien lopuksi otin lyhyen sykettä nostattavan spurtin, joka näkyy molemmissa mittauskäyrissä.

Rannesykemittauksen tarkkus

Rannesykemittauksen tarkkuus jää edelleen sykevyön saavuttamasta tarkkuudesta, mutta riittää mielestäni jokapäiväisen aktiivisuuden seurantaan. Se toimii suuntaa antavalla tarkkuudella, mutta ei tarkkaan sykeanalyysiin. Kokemustemme mukaan kalliimpien Suunnon mittareiden rannesykemittaus toimiikin paremmalla tarkkuudella. Tositreenaajille lisävarusteena myytävä Suunnon sykevyö onkin suositeltava varuste Fitness 3:n rinnalle.

Henkilökohtaiset valmennusominaisuudet - "Lenkille, Mars"

Mukautuva harjoittelunohjaus on hyvä lisä oman harjoittelun kehittämiseksi. Aivan personal traineria, tai varta vasten suunniteltua henkilökohtaista harjoitusohjelmaa Suunto 3 Fitness -kellon harjoittelunohjaus ei korvaa, mutta se antaa hyvää suuntaa ja motivaatiota omaan harjoitteluun.

Kuntotaso

Henkilökohtaisesti mukautuva harjoitusohjelma perustuu kellon käyttäjälle muodostettavaan kuntotasoon. Kuntotaso on karkea mittari maksimihapenkulutuksesta, jota käytetään yleisestikin aerobisen kestävyyden mittaamisessa. Mittari perustuu käyttäjän historiatietoihin sekä sykevaihteluihin, jolloin kuntotason luotettavuus riippuukin pitkälti siitä kuinka hyvin kellonsa on onnistunut kalibroimaan. Peruskuntoilijalle kuntotaso toimii kuitenkin erinomaisena motivaattorina oman kehityksen seuraamiseen, vaikka se ei tarkkuudeltaan vastaakaan testiolosuhteissa tehtyjä mittauksia.

Harjoitusohjelma kehittyy sitä myötä, kun se oppii lisää kellon käyttäjästä ja antaa sekä viikkosuunnitelmia että yksittäisiä harjoitusehdotuksia. Parhaimmillaan mukautuva harjoitusohjelma toimii tukena omaa kuntoilu-uraansa aloitteleville harjoittelunsuunnittelussa sekä motivaattorina kaikille treenien toteuttamiseen. Tärinä ranteessa ja muistutus siitä, että tänään treenataan voi tilanteesta riippuen herättää erilaisia tunnepurkauksia. Se on kuitenkin varmaa, että se saa ajatukset siirtymään siihen, että pitäisikö sitä jättää muut asiat hetkeksi ja lähteä vaikka ulos reippailemaan. Yhdistettynä muuhun aktiivisuuden seurantaan, Suunto 3 Fitness:in valmennusominaisuudet ovat kellon parasta antia.

Palauttava lenkki

Matkanmittaaminen - Kello ilman GPS-anturia, uhka vai mahdollisuus?

3 Fitness on varustettu sisäisellä kiihtyvyysmittarilla, jonka avulla juoksunopeutta ja matkaa mitataan. Verrattuna moniin muihin vastaaviin urheilukelloihin, siinä ei siis ole sisäistä GPS-anturia. GPS:n saa kuitenkin käyttöönsä yhdistämällä laitteen sovelluksen avulla älypuhelimeen. Mielenkiintoinen ratkaisu Suunnolta, sillä ainakin itse oletin GPS:n olevan urheilukelloissa nykyään itsestäänselvyys. No, tehdäänhän sitä nykyään vielä manuaalivaihteisia autojakin, joten pitihän tuo ominaisuus pistää ennen täystyrmäystä testiin.

Testasin kellon sisäistä matkanmittausta ensin ilman kalibrointia, sitten kalibroimalla sen GPS-kellon avulla.

Ilman kalibrointia kellon mittaama matka heitti reilut 40% GPS-kellolla mitatusta matkasta. Suunto 3 Fitness -kellossa GPS:n sijaan matkanmittaaminen perustuu kiihtyvyysantureihin, joilla lasketaan kuljettuja askeleita. Mittaustulosten parantamiseksi kello pitääkin kalibroida henkilökohtaisen askelpituuden sekä liikkeen mukaan Ensimmäisen testilenkin jälkeen kalibroin kellon vastaamaan Garminin GPS:llä mittaamaan matkaa ja lähdin kokeilemaan tarkkuuden paranemista uudelle lenkille.

Gps vertailu

Testilenkin no 2. jälkeen kellon heittämä matka oli virhemarginaaliltaan enää alle 10% todellisesta. Juoksin ensimmäisen testilenkin ylös-alas Puijon rinteitä polkujuoksuna, jolloin askeltiheyteni vaihteli maastossa hurjasti. Toisella testilenkillä kyseessä oli myös polkujuoksulenkki, tällä kertaa Hossan kansallispuiston maisemissa, mutta reittityyppi oli profiililtaan selvästi edellistä loivapiirteisempi. Oletettavasti koska reittiprofiilit, ja erityisesti askeltiheydet, reiteillä vaihtelivat suuresti, se vaikutti syntyneeseen virhemarginaaliin. 

Arkikäytössä peruslenkkeilijälle kiihtyvyysmittareilla kalibroinnin avulla saavutettu tarkkuus on sangen riittävä, mutta suosittelen yhdistämään mittarin sovelluksen kautta puhelimen GPS:ään. Tämä vaatii tietysti sen, että puhelimen kuljettaa lenkillä mukanaan, jota suurin osa kuntoilijoista kuitenkin tekee. 

Unen laadun sekä stressitason -seuranta – Älykästä unta ja stressitöntä arkea

Aktiivisuuden seurannan lisäksi Suunto 3 Fitness tarjoaa ominaisuudet stressitason ja unenlaadun seurantaan. Ominaisuudet palvelevat sekä arkiliikkujaa että huippu-urheilijaa sillä niiden avulla pystyy paremmin seuraamaan esimeriksi omaa palautumista ja sen kehittymistä. Stressitason seuranta vastaa palautumisesta päivällä ja unen laadun seuranta vastaavasti yöllä. Seurantaan kello käyttää rannesykemittauksella saatuja tietoja, kun päivittäyssyke ominaisuus on kytketty päälle. Stressitason osalta kello näyttää palautumisen tilan sekä sanallisena arviona että voimavarojen prosentuaalisena osuutena.

Henkilökohtaisesti pidän stressitason seurannan antamia lukemia enemmän suuntaa antavina kuin absoluuttisina totuuksina. Kuten edellä käytiin läpi, rannesykemittauksessa on omat haasteensa ja täten stressitasoihinkin kannattaa suhtautua varauksella. Tilastot antavat kuitenkin yleisellä tasolla hyvää osviittaa palautumisen kehittymisestä ja omat varmasti ainakin aloittelevalle urheilijalle suureksi avuksi oman harjoittelun kehittämisessä.

Unenlaadun seuranta

Jos koin edellisessä stressitason seurantaa haasteellisena, niin unen laadun seuranta on kyllä kellon parhaimpia ominaisuuksia. Kun unen laadun seuranta on aktivoitu päälle, ja kellon pitää ranteessa koko yön ajan, antaa kello aamulla tuloksen nukutusta yöstä. Ainakin omassa testissä kellon määrittelemät nukahtamis- ja heräämisajat pitävät melko tarkalleen kutinsa ja unenlaatukin korreloi hyvin aamuista olotilaa. Oheisen kuvan yöunia testatessa olin laittanut herätyksen aamu seitsemäksi, mutta koska kiirettä ei kuitenkaan ollut, torkutin kelloa vielä tunnilla eteenpäin. Vaikka heräsin hetkeksi, kello laski heräämisajakseni vasta kello kahdeksan, mikä reaalisesti pitikin paikkansa. Nukkuminen kellon kanssa saattaa vaatia tietysti hieman totuttelua, mutta unidatasta saa kuitenkin arvokasta informaatiota menneestä yöstä ja palautumisen kehittymisestä.

Suunto App sovellus ja yhdistettävyys - Urheilukellosta älykelloksi

Suunto 3 Fitness on yhdistettävissä Suunnon yhä vahvemmin lanseeraamaan ja kehittämään Suunto Appiin. Android ja IOS alustoille asennettavissa oleva sovellus alkaa syrjäyttämään Suunnon vanhan Movescount ohjelmiston. Suunto App on edeltäjäänsä nähden selkeämpi ja siistitympi versio, mutta koska ohjelma on vain sovellusmuotoinen menettää se edeltäjäänsä nähden datan tarkemmassa tarkastelussa. Suunto 3 Fitnessin kohderyhmälle tällä tilastonikkaroinnilla ei kuitenkaan ole merkittävää vaikutusta.

Suunto App

Bluetooth yhteyden kautta ja sovelluksen kautta Suunto 3 Fitness on yhdistettävissä puhelimeen, jolloin sen älykello ominaisuudet korostuvat. Yhteyden kautta saat puhelimesi ilmoitukset, esimerkiksi Whatsapp-viestit, suoraan kellosi näytölle. Tämä on erittäin kätevä ominaisuus esimerkiksi juoksulenkillä jossa puhelin on mukana, mutta ei aivan käden ulottuvilla. Bluetooth yhteys ei ole kuitenkaan aukoton, ja välillä yhteys puhelimen ja kellon välillä pätkii. Syystä, joka minulle ei selvinnyt, ilmoitusten saapuminen kelloon lakkasi minulla testi jakson aikana niin, että jouduin resetoimaan yhteyden uudelleen. Kaiken kaikkiaan puhelimen ja kellon yhdistettävyys on kuitenkin mukava lisä, joka entisestään tukee oman aktiivisuuden seurannasta. Kello kulkee mukana päivän jokaisessa hetkessä.

Akun kestävyys – Sopii aktiiviseen arkikäyttöön

Akun kestävyys

Testijakson aikana pidin kelloa hyvin aktiivisessa käytössä yötä päivää. Akku kesti testikäytössä viisi päivää. Akun kestävyys on ehdottomasti kellon parhaimpia puolia ja se tukee kellon aktiivista käyttöä osana arkipäivästä elämää. Etukäteen ihmettelin, miksi kellosta puuttuu esimerkiksi GPS-ominaisuus, mutta GPS:n kanssa kellolla ei varmasti pystyttäisi saavuttamaan lähellekään kellon nykyistä akunkestoa. Akun kestävyys korreloi siis erittäin hyvin kellon käyttötarkoituksen kanssa, jolla tässä tapauksessa tarkoitan arjen aktiivista seurantaa.

Jos kellon päästää kuluttamaan akun kokonaan loppuun se resetoi esimerkiksi kellon ajan. Hyvin epäkäytännöllinen ominaisuus, mutta ongelmat välttää lataamalla laitteen parin päivän välein.

Loppusanat

Fitnesskello Suunto 3 Fitness on tarkoitettu terveyttä ja hyvinvointia arvostaville, joilla on vakaa pyrkimys terveellisiin elämäntapoihin ja suosiosta päätellen se on myös onnistunut tavoittamaan kohderyhmänsä erinomaisesti. Nimelleen uskollisesti kello soveltuukin paremmin kuntoilijan kuin huippu-urheilijan arkeen. Äly- ja urheilukellon yhdistelmä luo käyttäjälleen mukautuvaa harjoitteluohjelmaa, jota tukevat myös kellon muut toiminalliset ominaisuudet kuten askel- ja sykemittaus. Ominaisuuksien lisäksi tyylikäs ja kevyt muotoilu sekä varsin kohtuullinen hinta nostavat kellon varteenotettavaksi ehdokkaaksi terveysliikkujan arkeen. Jos tavoitteenasi on elämäntaparemontti tai haluat muuten panostaa aktiivisuuden seurantaan, on kello erinomainen vaihtoehto - varsinkin jos ulkonäkö on mieleinen.

Aktiivisille ja tavoitteelliselle urheilijalle kannattaa Suunnon valikoimista tarkastella kuitenkin ennemmin Suunto Spartan Wrist Hr-kelloa tai huippumalli Suunto 9 Baroa.